En lokaltidnings olika delar och dess framtid

Posted on 2013-03-13

Med tillbakagången av tidningsprenumerationer tycker jag det är viktigt att bryta ut varje del av vad en tidning är. Vilka områden har blivit helt irrelevanta i en lokaltidning idag och vilka har ett existensberättigande?

1. TT-nyheter

Många av de större nyheterna är ursprungligen från TT, som gemensamt ägs av koncernerna bakom tidningarna. Detta är en stor del av innehållet, men det är inget unikt innehåll per tidning utan delas av alla. Därför är det också svårt att ta betalt för, då det kräver att ingen släpper ifrån sig det gratis.

Jag tror nyhetshändelser i framtiden kommer rapporteras på ett mer tidslinje-baserat upplägg, precis som övriga webben gått över från artiklar till flöden på Twitter och Facebook. Detta har påbörjats med populära verktyget Cover it live och dess utmanare Scribble Live.

2. Lokala nyheter

Detta är kärnan, såklart, för lokaltidningarna och det finns ingen riktig utmanare på området i dagsläget. Användargenererat innehåll har visat sig svårt på en lokalnivå. Delar av rapporteringen kommer dock från myndigheter så som polisen och räddningstjänsten och kan förädlas och publiceras utan manuell behandling. Reportage och andra lokala händelser finns också på forum och bloggvärlden, som kan nyttjas om man lyckas koppla det till geografisk plats.

3. Debatt

I och med Internet har samhällsdebatten ändrat form och rum. Betydelsen av insändare och debattartiklar i tidningar har minskat och debatten har flyttat ut till forum så som  Sverige-ledande Flashback.org och rumsrena Newsmill.se, utan att för all del glömma Twitter och kommentarsfält på Facebook. Eftersom det saknas filter och vem som helst kan delta så finns ett problem att den som skriker högst och orkar ägna tid åt mängden inlägg får stort utrymme.

Appar:

4. Evenemang / kalender

Det finns flera sajter som försöker sig på att samla kommande evenemang. Internationellt är Eventful störst och på svenska marknaden finns Evenemang.se och Nowify.me. Någon heltäckande saknas dock och de flesta evenemangen hittas istället på antingen biljettsajter så som Ticnet.se eller nischsajter så som Auktioner.se.

Appar:

  • Loppis
  • Tyvärr har Ticnet ingen app, vilket är lite anmärkningsvärt

5. Sport

Sportintresserade hänger på Svenskafans.com, som ägs av Stampen. Traditionell media dominerar dock rapporteringen, men fokuset är ofta snabba, spektakulära eller avslöjande artiklar. Ledande sajter är Aftonbladets Sportbladet och de andra kvällstidningarna, ihop med sajten som TV4:s Fotbollskanalen.se och Sportal.nu.

Lokaltidningarna är idag dominerande när det gäller rapporteringen runt ortens stora klubbar i Allsvenskan, Elitserien och motsvarande högstaliga.

Än så länge har rapporteringen av lokal idrott, med lägre divisioner och ungdomar, inte flyttat ut nätet, utöver klubbarnas egna sajter på Idrott Online och Laget.se. Den ledande aktören för resultatrapportering är Everysport.

Appar:

6. Dödsannonser

Ett av de sista områdena som flyttas in i den digitala världen med tanke på etik och moral, med svåra avväganden och krav på bibehållen värdighet för de bortgågna. I USA försökte 1000memories.com åstadkomma något inom området, med kända investerare i ryggen, men har tagit bort allt kring död i upplägget och fokuserar mer på arkiv för gamla fotografier inom familjen. Deras app heter Shoebox.

7. Bostadsannonser

Bostadsannonserna har flyttat ut till den överlägset största bostadssajten Hemnet, som har utmanare så som Booli.se och Boligan.se. Till skillnad från lokaltidningarna finns det enorma möligheter till filtrering efter användarens önskemål och framför allt bildmaterial för inspiration.

Appar:

8. Radannonser

Blocket.se dominerar totalt på marknaden och gör enorma vinster. Andra aktörer i branschen har gjort försök till ett alternativ, med koppling till lokaltidningarna, utan att lyckas. Det enda som kan bryta dominansen som jag ser det är “mobile first”-projekt, men det krävs nog en nisch (inredning, bilar) för att lyckas.

Appar:

8. TV-tablå

Området har en mängd mycket genomarbetade gränssnitt för både webb, mobil och pekskärmar. Ledande är Tv.nu, Tvdags och sportnischade Tvmatchen.se. TV-tablån som sådan är dock på väg utför och ersätts on-demand-tittande med Play-tjänster från de olika TV-bolagen och nya aktörer så som Netflix.

Appar:

9. Annonser

Sist men inte minst är annonserna inte enbart den viktigaste inkomstkällan, utan också ett viktigt innehåll som sådant för läsarna. Visuella annonser tappar dock till textannonsering i form av Google Adwords och andra former med bättre riktning mot önskad målgrupp. Kommande projekt med större pekskärmar lär ta över mycket av den varumärkesbyggande annonseringen och hyperlokala företag kommer ha en perfekt plattform i AR-lösningar så som Google Glass.

Rabattkuponger och erbjudanden har de senaste åren varit rejält på tapeten med extremt många försök att efterlikna Groupons succé. Förmodligen kommer jättarna så som Facebook och Google även att ta över mer och mer av detta.

Appar:

Framöver: veckotidningar och pushnotiser

Jag tror tidningsjournalismen kommer delas upp i två spår, där djupgående journalistik går mot veckomagasin som Fokus. Det behövs dock mer högkvalitativa lokala varianter. På andra sidan handlar det om snabbhet och känslan att vara up-to-date, där tekniken kan användas för att hitta en lagom nivå för var och en. Aftonbladets pushnotiser är en oslipad diamant. Där blir tekniken den främsta konkurrensfördelen, då datan finns i andra källor och på många sätt kan förädlas på halv- eller helautomation.

Be the first to leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Page optimized by WP Minify WordPress Plugin