Is content, conversation or user interface king? Tankar kring framtidens tidning och framtidens intäktskällor på Internet

Posted on 2009-04-11

Jag följer tidningsbranschens väg in i den digitala världen, främst via Mindpark. Att det finns en stress i branschen inför att hitta framtidens intäktskällor, tycker jag tydligt märks. Det är lite med den bakgrunden jag skriver detta blogginlägg.

“Content is king” är ett vanligt ordspråk som funnits med länge. Och jag är beredd att hålla med, eftersom hela Internet är uppbyggt kring innehåll och påståendet stämmer verkligen när det gäller sökmotoroptimering. Däremot kan man tolka det som att det är att de som producerar innehållet som blir kungar, vilket jag inte tror stämmer i det stora hela. Dagens utveckling springer snarare i motsatt riktning.

Internet som socialt verktyg

De senaste åren har Internet både utvecklats som publiceringsplattform, t.ex. har var tredje tonårstjej en egen blogg enligt rapporten “Svenskarna och Internet 2008” och 40% av alla Internetanvändare publicerar eget innehåll. Dessutom har någonting än mer fantastiskt hänt; Internet har blivit ett socialt verktyg med webbtjänster som Facebook, Twitter och alla bloggars kommentarsmöjligheter.

Mediebolagen försöker nu underlätta och vara en del av samtalet runt artiklarna, möjlighet till att kommentera finns under varenda artikel och knappar för att sprida artikeln till andra sociala nätverk. Numera heter det att “Conversation is king. Content is just something to talk about”, ett uttryck som myntats av bloggaren Cory Doctorow. Men hur tjänar man pengar på konversationen? Går det?

Internet är en kopieringsmaskin – vare sig du vill eller inte

Att Internet är en kopieringsmaskin och att det där med är möjligt att kopiera data oavsett det handlar om ljud, bilder eller text är ett faktum. När detta nu slår igenom innebär det stora samhallsmassiga förändringar. Pirate Bay-rättegången kommer förmodligen gå till historien som en symbol for konflikten i gränsen mellan copyright och copyleft.

Det viktigaste är att anpassa sig utifrån förutsättningarna, oavsett vad man egentligen tycker om dem. Det står nämligen ganska klart att den gigantiska kopieringsmaskinen inte kommer försvinna, trots musikbranschens försök att bibehålla de gamla strukturerna.

Därför kommer vår kultur att förändras, och äganderätten till texter och bilder successivt att försvinna. Det blir helt enkelt ohållbart och fyller inget syfte.

Vinnare och förlorare

De som arbetar professionellt med att producera innehåll och konst, så som journalister, musiker och filmskapare kommer vara kommersiella förlorare på utvecklingen. Den enkla anledningen är att utbudet ökar enormt (fler har möjlighet att skapa och alla har möjlighet att distribuera world-wide) och efterfrågan kommer förmodligen inte hinna med i samma takt. Samma betalningsvilja kommer inte längre att finnas.

Jag tror framtiden kommer innehålla ännu bättre journalister än idag, och de duktigaste kommer självklart kunna försörja sig på yrket. Men de kommer inte vara lika många som idag.

Det som mediebolagen, journalisternas arbetsgivare, borde fråga sig är om det är att skapa journalistik som är deras framtida verksamhetsidé. I dagens läge vet jag inte om det är bästa insatsen för varken intäkter eller samhällsansvar. Det finns tillräckligt med artiklar och blogginlägg, men verktygen för att hantera dem är ännu i sin linda. Där borde mediebolagen ta kontrollen och skapa “tidning 2.0”. En tidning där de själva inte äger innehållet, och där en del av innehållet förmodligen har skrivits av läsarens egna vänner och inte av tidningens journalister.

Men istället väljer mediebolaget Schibsted att lägga ner projekt som Sesam, eftersom Google var för överlägsna. De ger upp kampen. Att skapa en konkurrenskraftig sökmotor är självklart inte det lättaste, men en bra ingrediens om man vill äga plattformen för journalistik i framtiden.

The Guardian har i dagarna släppt API för sina nyhetsartiklar, vilket gör dem programmeringsbara för vem som helst. De kräver dock att deras annonser visas ihop med innehållet, och att man länkar till dem. Men ändå, toppenbra! Men för deras egen skull, tror jag inte de ska släppa utvecklingen av gränssnittet mot användarna till någon annan part.

User interface is king!

Apple blev kung på mobilgränssnitt med iPhone och byggde en plattform för dess innehåll. Google är kung på att hitta i all information och har en enorm plattform för information/innehåll. Facebook är kungar på konversation och har en plattform för att kunna umgås med koppling till sin verkliga identitet utan anonymitet.

De äger annonsutrymmet, eftersom de äger plattformen. Eftersom annonsering förmodligen kommer bli den överlägset största källan till intäkter på Internet, är det helt väsentligt. De har skyltfönstret mot användaren. De bryr sig inte om att producera egen data, utan utnyttjar allt som redan finns och låter användarna producera.

Framtidens tidning

Men det finns ingen bra plattform för nyheter. Verktyget för att inhämta nyheter, intressant och nödvändig information, varje morgon. Alla nättidningar ser idag nästintill likadana ut. De är bara anpassade för dagens webbläsare och har på sin höjd en taskig mobilversion och RSS-flöden med nyhetsrubrikerna.

Jag vill ha en skräddarsydd tidning att läsa varje morgon. En tidning som vet vilka nyheter jag söker mig till, och som jag verkligen vill eller behöver läsa. Min skräddarsydda tidning, min utsikt mot nyhetsflödet på Internet, som ger mig senaste nytt om min bransch, om mitt favoritlag i Allsvenskan, intressanta artiklar om bolag jag äger aktier i, tillsammans med de viktigaste globala och lokala nyheterna.

Den ska fungera på både en stor touchscreen vid frukostbordet (tänk Microsoft Surface, kika in Newsreader Sample Application till exempel) eller mindre touchscreen a la iPhone, men även i den vanliga webbläsaren. Gärna vara social i en version, och helt statisk och anpassad för TV i en annan. Tänk SVT Vision.

Via Mindparks blogg hittade jag en Ted.com-video, där den polacken Jacek Utko pratar om vikten av tidningens design. Jag tycker det är jätteintressant om man bortser från papperstidning, övergår till nätet och tänker i större sammanhang än vilket typsnitt som används. Att läsa tidningen ska ju vara upplevelse!

Liknande webbtjänster

Facebooks viktigaste funktion i deras plattform anser jag vara deras startsida, s.k News Feed, där du på rakt upp och ner ser dina vänners uppdateringar. Friendfeed fyller en liknande funktion, men där ett samlat grepp över alla sociala nätverk.

Google News är ett försök från Google att skapa ett skyltfönster mot nyhetsflödet, men att läsa tidningen ska vara en upplevelse, vilket de verkligen inte lyckats åstadkomma. Tjänsten lär dessutom inte vara särskilt använd. Se där, Google lyckas inte alltid, som annars är lätt att tro.

RSS-läsaren Google Reader används flitigt av tekniskt insatta, men jag har haft oerhört svårt att få mina kompisar att se storheten i det. Jag har börjat förstå dem, eftersom det är en riktig “dumburk” och oerhört tidskrävande. Trist kategorisering och inlägg uppifrån och ner.

Ett gäng unga svenskar skapade Bloglovin, en “RSS-läsare för folket” som fått enorm spridning främst bland modebloggare. Helt kanontjänst i all sin enkelhet, och visar att behovet av liknande tjänster verkligen finns hos gemeneman och inte “professionella researchare”.

FeedJournal har tagit steget närmare papperstidningen, och skapar ett utskriftsvänligt format utifrån dina RSS-flöden. Riktigt häftigt.

Jag kan även passa på att nämna små smidiga tjänster som nördarnas favorit “Hacker News” på http://news.ycombinator.com och svenska “paraply”-tjänster för bloggosfären så som www.knuff.se och www.intressant.se.

Men de som kommit längst är Feedly. Feedly är ett tillägg till webbläsaren Firefox, och är som ett skal över Google Reader och tillför en helt annan upplevelse och överblick. Tyvärr lär det aldrig bli mainstream om det förblir ett tillägg till en webbläsare, och kräver att man först har satt sig in i Google Reader och skapat ett konto hos Google.

Nu rundar vi av…

Jag tror det är fler än mig som vill ha en skräddarsydd tidning. Jag gillar verkligen citatet “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” från Henry Ford, vilket passar in på alla innovationer.

User interface is king!

Lite relaterade artiklar som är läsvärda:

UPPDATERAT 20/4 -09: Adderade länken till “Parasiternas paradis” längst ner, ett riktigt motståndsinlägg i debatten.

What Others Are Saying

  1. MarkNo Gravatar 2009-04-13 at 08:26

    Intressant läsning, Martin. Dock tror jag att din övertro på just datorer och mobiltelefoner kanske inte håller i längden. Vi 80-talister är ju den generationen som gjort internet till en kommunikationscentral, MOKLOFS (Mobile Kids with Lots of Friends), precis som 70-talisternas Yuppies (young upwardly-mobile professional) gjorde internet till en informationsapparat. . Frågan är ju hur nästa internetgeneration vill utnyttja internets användbarhet. Kommer de att förfråga interaktion i samma utsträckning som vi? Och när det kommer till journalistik så tror jag att det kan finnas en poäng i att ha ett personifierat nyhetsutbud, men det skulle dock inte tjäna journalistikens syfte. Om man enbart blir matad med information som du söker försvinner också objektiviteten, och den måste försvaras. Det är också just objektivitetens försvarstal som kommer till pass du förundrar dig över framtidens journalister. Visst, vårt ändamål som informationsgivare kommer antagligen att minska något, men någon måste ju dirigera all information och därmed granska den innan “tryck”. Detta bör vara 00-journalistens, eller journalist 2,0 om du vill, ändamål.
    Vidare till tidningsläsningen så är också vi 80-talister inrutade i en morgon- kvällstidningsrutin. Och ja, det finns en poäng i att läsa nyheterna på mobilen, men knappast någon charm. Däremot görs det just nu stora framsteg med E-papers (http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_paper), en teknik som borde kunna ersätta papperstidningen inom tid.

    läs gärna också
    http://www.fokus.se/2009/03/en-blast-generation/ (men bortse gärna från Anders Rydells generaliseringar)

  2. martinNo Gravatar 2009-04-14 at 22:42

    Hej Mark, kul att se dig här 🙂

    Möjligt att jag har en övertro på datorer, men en av de saker jag ville lägga vikt på med artikeln var framtidens gränssnitt mot användarna. E-papers eller touchscreen ser jag som samma grej mer eller mindre, gemensamma nämnaren är att de är uppkopplade mot “molnet”. Just med morgon- & kvällstidningsrutinen tror jag andra format som Microsofts Surface är helt perfekt för faktiskt. Det är väl lite oklart om charmen med papper kan överföras förvisso. Objektiviteten och “riktig” journalistik kommer nog tyvärr få stå i skuggan, och dirigeringen av uppmärksamheten tror jag att ditt sociala nätverk kommer sköta, tillsammans med ett fåtal auktoriteter/journalister. Eller den som äger gränssnittet du väljer att använda. Man kan också fråga sig om objektiviteten inte snarare blir bättre med Internets kollektiva medvetande och möjligheter.

    Gillade Fokus-artikeln du länkade, när jag läste den insåg jag att min avprenumeration av Fokus var riktigt korkad (papperstidning regerar ju i vissa avseenden – trots allt – fortfarande :-P).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Page optimized by WP Minify WordPress Plugin